Samtidigt som många människor drömmer om att vara självständiga och driva sitt eget företag ska man komma ihåg att det inte är en enkel resa. Faktum är att över 50% av alla nystartade företag går i konkurs inom det första året efter de har grundats. Det här beror på flera olika skäl, vilket inkluderar en begränsad erfarenhet, brist på kapital, och felhanterandet av produkter. Men det betyder inte att man inte ska testa sin idé. Men det gäller att hålla vissa saker i åtanke innan man ger sig in för att starta ett nytt företag. Och det absolut viktigaste verktyget en entreprenör har är sin affärsplan. Din affärsplan kommer att hjälpa dig i alla de viktiga beslut som du kommer att tvingas ta samtidigt som den guidar dig igenom alla de affärsrelaterade frågorna som du kommer att ställas inför. Häri ligger allt från organisationens uppdrag, mål, värderingar och än mer affärsrelaterade frågor.

Kapital & anställda

Varje företag oavsett hur stort behöver kapital för att starta. Det enklaste sättet att avgöra hur mycket pengar du behöver innan du grundar ditt företag är att göra en affärsplan. Pengar som spenderas som investeringar långt innan en eventuell vinst kan tas ut ska redovisas som sådana pengar. Det gäller att veta hur mycket man kan förvänta sig att tjäna under det första året för att inte ställas inför ett par tuffa frågor. Vidare så bör du som entreprenör ha förmågan att kunna anställda de som är bäst lämpade för ditt företag. Det här betyder inte nödvändigtvis anställda, utan kan vara allt från externa företag som arbetar med dig till konsulter som behöver din hjälp. Alla de som är i banan för att skapa, marknadsföra, och dela ut dina produkter och tjänster arbetar tillsammans för att göra ditt företag så starkt som möjligt. Och det är upp till dig att hitta dem. 

Marknadsföring & mod

Kunder kommer inte lockas till dig så fort du har grundats. Och som småföretagare så behöver du hitta vilket sätt som är bäst för dig när det kommer till att ny ut till din målgrupp. Vad du behöver göra är att fundera över vilka du vill ska få reda på om din produkt. Vad är det du säljer, till vilka, för vilket pris och när, är viktiga frågor som du behöver ställa sig själv. Men för att göra allt det här behöver du vara modig och ha ett stort självförtroende. Om du inte tror på din affärsplan eller din produkt – varför skulle någon annan göra det? Därför är det viktigt att du bara investerar din tid i någonting som du verkligen tror på.  

Skriv en affärsplan

Du har passionen för det och nu vill du göra det till ditt yrke. Men oavsett hur entusiastisk du är inför att få igång ditt företag så kommer du aldrig komma någonstans om du inte har en tydlig plan för hur du ska komma framåt. Det spelar ingen roll hur lång eller detaljerad din plan är så länge den täcker de fundamentala punkterna. De flesta småföretagare som lyckas med sin affärsplan skriver ner en grundläggande vision för hur de ska verka under det kommande året och vilka intäkter kontra utgifter de kan förvänta sig.