Hantera en otrevlig chef

Hantera en otrevlig chef

Det är aldrig roligt att hamna i en konflikt. Dessa kan ofta bli hetlevrade och inte sällan skapa en hel del frustration hos samtliga inblandade parter. Inte blir det bättre heller om detta skulle ske mot en person som har en viss makt över din arbetssituation och påverkan på din framtida lön. Att det dessutom är väldigt vanligt med personer som är drivna och vill framåt hamnar i någon forma av chefsposition. Samma personer har dessutom en tendens att vara väldigt rak på sak och inte visa större hänsyn till andra personers känslor.

Börja med dig själv

En sak som är väldigt säkert är att du kommer aldrig kunna ändra på en annan person. Den enda som kan ändra på någon är personen själv. Du kan givetvis, och bör, lyfta saker som du tror den personen borde fundera över, men i slutändan kommer det vara personen som avgör om den kommer göra en förändring eller inte. Vill personen inte ändra sig kommer hen inte att göra det. Och uppenbarligen finns det fördelar med personens sätt att agera, annars hade hen aldrig hamnat i en ledande position. Så istället för att göra en lång lista över hur andra borde förändras, fundera över vad du själv kan göra.

Säg att din chef alltid är barsk och otrevlig i pentryt där ni tar ert kaffe på morgonen. Ställ dig då frågan vad detta kan bero på. Är det för att chefen är en skitstövel? Eller kan det vara så att hen har ständigt bråttom till ett möte och att bli sinkad i kaffekön skapar en stress och oro för att komma sent till mötet? Givetvis är det bra att lyfta saken med chefen för att se hur det verkligen ligger till och sen vad du kan göra för att bidra. Kanske kan du hjälpa till genom att ta med en kopp till chefens bord så hen sparar lite tid innan sitt möte. En sådan förändring skulle genast resultera i en mer bemötlig chef som skulle nicka glatt och le mot er som står och tar en morgonkaffe i pentryt.

Eller säg att du inte gillar sättet din chef talar till dig. Det är för rakt på sak och du upplever det som kritiserade. Säg då detta och berätta hur du upplever saken. Och om din chef menar på att det verkligen inte är med avsikt att du ska känna dig kritiserad, det är bara det att det går så mycket fortare att vara rak på sak, kanske du kan ha det i åtanke nästa gång det händer. Ta ett lugnt andetag och påminn dig själv att det inte är kritik mot dig. Det är bara chefen som är stressad och vill kommunicera effektivt.

Lär dig förstå andra personlighetstyper

En nyckel till att få igenom förändring är att förstå att människor är olika och olika metoder fungerar olika bra för att få igenom en förändring som är fördelaktig för samtliga parter. Det finns fler böcker inom ämnet där Omgiven av idioter är kanske den mest omtalade. Men andra böcker som Svåra samtal eller klassikern How to win friends and influence other people ger en god grund för hur du kan förändra dig själv för att få personer omkring dig att förändras på ett sätt som är bra för alla.


Kommentarer är stängda.