Låter det som drömmen att kunna gå ner i timmar men få mer gjort?

Konceptet är inte helt främmande för varken anställda eller chefer. Under det senaste decenniet har mycket forskning bedrivits på ämnet; hur vi kan effektivisera vår tid, förbättra vår arbetsmiljö och få det berömda livspusslet att gå ihop. Samtidigt anser både många vuxna och ungdomar att man känner sig mer stressad än vad samma åldersgrupper sagt sig göra under tidigare generationer. Depression spås bli den största folksjukdomen i världen om bara några år. Vad kan du som arbetsgivare eller kollega göra för att förhindra att just dina medarbetare och anställda känner sig stressade, får ångest och kanske till och med går in i väggen? Det finns flera små tips som kan hjälpa både dig och andra omkring dig med att lättare hantera den krävande vardagen.

Jobba mindre, producera mer

Distraktioner stjäl energi

Det finns mängder med tips och råd kring hur du ska sova och vakna på morgonen, att du ska försöka promenera eller cykla till jobbet för att syresätta kroppen och hjärnan. Det är bra att undvika sociala medier tills du kommit upp och vaknat till, och läs inte dina jobbmejl förrän du är just på jobbet. Detta ska vi dock inte tala om här, utan här gäller det din faktiska arbetsplats. Multitasking, eller att syssla med flera saker samtidigt gör inte att man får mer gjort. Tvärtom är det bara 2 % av befolkningen som faktiskt behärskar multitasking på ett sätt som gör det gynnsamt. Välj den motsatta strategin och skapa en lista med prioriterade uppgifter för dagen. Lägg de tyngsta sakerna på förmiddagen, och några lättare mot slutet av dagen då risken finns att din energi börjar ta slut. Skriv ned listan, ha den framför dig och arbeta utefter den. Rensa inte bara huvudet och din dator från sådant du inte behöver, utan också skrivbordet. Det du inte ska använda just nu kan du lägga undan i lådor eller sätta in i pärmar. Lägg undan din privata mobil eller stäng av den helt. Denna lilla pryl har en oerhört stark påverkan över våra stressnivåer, och är en konstant distraktion som undermedvetet stjäl den energi du behöver för att fokusera på uppgiften framför dig.

Distraktioner stjäl energi

Motion, rörelser och intervaller

Ny forskning visar i ännu högre grad än tidigare hur viktigt det är att röra på sig. Även om man inte är atletisk och har några fitnessmål behöver man röra på sig under dagen. Ett tips är att dela upp arbetet i intervaller om allt från 25 minuter upp till 90 minuter. Det kan handla om att bara resa sig upp, hämta en kaffe och skaka loss lederna lite innan man sätter sig igen. Jobbar du i längre stintar kan du lägga in en snabb promenad runt kvarteret där du får tio minuter av frisk luft. Var noga med tiden när du jobbar och ställ gärna en klocka. Det här är en rutin som kommer att vara guld värd för dig som vill kunna fokusera på det du har framför dig. Ett sista tips är att inte sitta för länge med varje uppgift. Har du en svårlöst nöt att knäcka kan en god natts sömn och avslappning vara allt du behöver för att uppleva ditt ”Eureka”-ögonblick.